
zaterdag, september 14, 2002
Zondag in Propaganda (VPRO Ned. 3, 17.00) : Chris Keulemans interviewt Hannes Wallrafen in het Fries Museum ter gelegenheid van het Noorderlicht Fotofestival.
In de Brusselse Stichting voor Architectuur zijn tot 10 oktober foto's te zien van de Duitse fotograaf Helmut Newton en van de Belg Jean-Pierre Gabriel.
Een interessant interview met Helmut Newton, die bekend werd door foto's waarin vrouwen een zelfbewuste en dominante rol spelen, is hier te lezen.
Een citaat van Helmut Newton: Ik wilde Helmut Kohl voor een eik fotograferen, maar ze waren allemaal te dun.
Een interessant interview met Helmut Newton, die bekend werd door foto's waarin vrouwen een zelfbewuste en dominante rol spelen, is hier te lezen.
Een citaat van Helmut Newton: Ik wilde Helmut Kohl voor een eik fotograferen, maar ze waren allemaal te dun.
Wie was Hein Wertheimer, vroeg iedereen zich af bij zijn legaat van 22 miljoen gulden aan een nieuw fotomuseum. Bijna niemand die het wist. Pas nu, bij het verschijnen van het boek 'Hein Wertheimer, amateurfotograaf', wordt meer duidelijk. Wertheimers levensgeschiedenis werd bepaald door Auschwitz, later Dachau, waar hij na zijn gevangenneming als joodse onderduiker naar toe werd getransporteerd. Op zijn sterfbed vertelde hij dat zijn leven in Auschwitz voorgoed was geëindigd.
Later was zijn camera zijn enige houvast in vijftig jaar blessuretijd. Het was zijn communicatiemiddel met de wereld, die hij bereisde om de mensen, de landschappen en de dingen vast te leggen. Met zijn camera kon hij op afstand en op zijn foto's onzichtbaar blijven.
Zoals vrijwel niemand hem echt kende, wist ook vrijwel niemand van zijn fortuin, geërfd van zijn ouders, vergroot door zorgvuldige beleggingen en een uitermate zuinig leven. Hij schonk het bij zijn dood aan een op te richten fotomuseum, want fotografie werd zijn passie nadat hij op zijn twaalfde verjaardag een camera had gekregen.
'Hein Wertheimer 1913-1997 - amateurfotograaf', door Naomi Boas, Flip Bool, Hans Rooseboom en Jan Teeuwisse.
Bron: Eindhovens Dagblad
Later was zijn camera zijn enige houvast in vijftig jaar blessuretijd. Het was zijn communicatiemiddel met de wereld, die hij bereisde om de mensen, de landschappen en de dingen vast te leggen. Met zijn camera kon hij op afstand en op zijn foto's onzichtbaar blijven.
Zoals vrijwel niemand hem echt kende, wist ook vrijwel niemand van zijn fortuin, geërfd van zijn ouders, vergroot door zorgvuldige beleggingen en een uitermate zuinig leven. Hij schonk het bij zijn dood aan een op te richten fotomuseum, want fotografie werd zijn passie nadat hij op zijn twaalfde verjaardag een camera had gekregen.
'Hein Wertheimer 1913-1997 - amateurfotograaf', door Naomi Boas, Flip Bool, Hans Rooseboom en Jan Teeuwisse.
Bron: Eindhovens Dagblad
Lien Heyting in het NRC/Handelsblad over Annie van Gemert en haar foto's van grote gezinnen:
De enscenering komt de spontaniteit niet ten goede. Je hoeft zelf niet uit een bijzonder gezellig en vrolijk gezin te komen om te schrikken van de deprimerende sfeer die van veel van deze foto's uitgaat. Alle leven lijkt eruit geposeerd, de gezichten zijn volkomen ingezakt. Er moet wel erg geduwd en gewrikt zijn, om niet te zeggen dat de boel is doodgeënsceneerd. De fotografe heeft de sfeer van naargeestigheid wel flink aangezet door de gezichten recht naar voren te laten kijken, ernstig, op het stuurse af. De foto's tonen, in gelaatsuitdrukkingen, dezelfde verstikkende uniformiteit die kenmerkend is voor een vroegere fotoreeks van Annie van Gemert, waarop ze Vlaamse meisjesinternaten vastlegde. Ook die foto's geven de indruk dat ze te veel regisseerde en te weinig registreerde. Voor documentaire fotografie is dat fataal.
De enscenering komt de spontaniteit niet ten goede. Je hoeft zelf niet uit een bijzonder gezellig en vrolijk gezin te komen om te schrikken van de deprimerende sfeer die van veel van deze foto's uitgaat. Alle leven lijkt eruit geposeerd, de gezichten zijn volkomen ingezakt. Er moet wel erg geduwd en gewrikt zijn, om niet te zeggen dat de boel is doodgeënsceneerd. De fotografe heeft de sfeer van naargeestigheid wel flink aangezet door de gezichten recht naar voren te laten kijken, ernstig, op het stuurse af. De foto's tonen, in gelaatsuitdrukkingen, dezelfde verstikkende uniformiteit die kenmerkend is voor een vroegere fotoreeks van Annie van Gemert, waarop ze Vlaamse meisjesinternaten vastlegde. Ook die foto's geven de indruk dat ze te veel regisseerde en te weinig registreerde. Voor documentaire fotografie is dat fataal.
Oorlogsfotograaf Don McCullin overleefde bommen, granaten en een verkeerde diagnose in een Londens ziekenhuis. Volgende week wordt zijn werk in het FOAM in Amsterdam tentoongesteld. 'Ik ben een man die nadenkt en een fotograaf voor mensen die nadenken.
Lees verder in het Volkskrant Magazine van vandaag (met foto's zo roetig dat ze bijna afgeven op je handen).
Don McCullin. Or the Business of Being Human, tentoonstelling van 20 september tot en met 8 december in het Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam.
Lees verder in het Volkskrant Magazine van vandaag (met foto's zo roetig dat ze bijna afgeven op je handen).
Don McCullin. Or the Business of Being Human, tentoonstelling van 20 september tot en met 8 december in het Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam.
vrijdag, september 13, 2002
Gewapende conflicten, machtswisselingen, doodseskaders en natuurgeweld bepalen het imago van Honduras. Een ouderwetse bananenrepubliek, gedomineerd door multinationals, geteisterd door Mitch. Dat onder die sombere kenschets nog een ander Honduras schuilgaat, beseffen zelfs de meeste Hondurezen maar amper. Vooral voor hén reconstrueerde de Amsterdamse fotograaf Hannes Wallrafen (51) het vergeten Honduras, vol met oude gebouwen, gebruiken en verhalen.
Lees verder in de Provinciale Zeeuwse Courant.
Lees verder in de Provinciale Zeeuwse Courant.
Het Fotomuseum Den Haag gaat als eerste museum in Nederland permanent open in de avonduren. Na de opening op 14 december zullen van 14.00 uur tot 22.00 uur de tentoonstellingen zijn te bezichtigen. Het museum maakt deel uit van het Gemeentemuseum in Den Haag, dat voor dat doel wordt verbouwd. Met de ruime openingstijden wil het museum juist ook mensen aantrekken die overdag geen tijd hebben om musea te bezoeken. ,,Kunst is er immers niet alleen voor tijdens kantooruren.''
Het Fotomuseum zal vooral gebruik maken van de honderd jaar oude prentencollectie in Leiden. Op 14 december begint het museum met de tentoonstelling 'Fotografen in Nederland. Een anthologie 1852-2002'. Gelijktijdig verschijnt een gelijknamig boek met een overzicht van 150 jaar fotogeschiedenis.
Bron: ANP
Het Fotomuseum zal vooral gebruik maken van de honderd jaar oude prentencollectie in Leiden. Op 14 december begint het museum met de tentoonstelling 'Fotografen in Nederland. Een anthologie 1852-2002'. Gelijktijdig verschijnt een gelijknamig boek met een overzicht van 150 jaar fotogeschiedenis.
Bron: ANP
donderdag, september 12, 2002
Uit protest tegen het tot steniging veroordelen van een vrouw in Nigeria zal Miss België, Ann Van Elsen, dit najaar niet deelnemen aan de Miss World-verkiezing in het Afrikaanse land. Volgens Van Elsen is dit de enige manier om druk uit te oefenen op het Nigeriaanse regime om af te zien van de straf tegen Amina Lawal, die is beschuldigd van overspel.
Van Elsen noemde de voorgenomen steniging zondag op de Vlaamse publieke omroep VRT "beestachtig". Volgens haar zullen ook de deelneemsters uit Frankrijk, Noorwegen en Ivoorkust de wereldwijde verkiezing boycotten. Van Elsen is bereid haar contract met de organisatie van Miss België op te geven en af te zien van alle bonussen die aan de titel verbonden zijn.
De 30-jarige Nigeriaanse Amina Lawal is veroordeeld tot de doodstraf omdat ze een kind heeft gekregen van haar vriend waar ze niet mee getrouwd is. In 2004, wanneer het kind van de borst is, wordt Amina tot aan de borst ingegraven en gestenigd. Lawals zaak staat niet op zich. In maart werd een 35-jarige Nigeriaanse wegens overspel ter dood veroordeeld. Ook dit vonnis zou met steniging worden voltrokken. Het is evenwel in hoger beroep vernietigd als gevolg van vormfouten.
Amnesty International is tegen de doodstraf voor Amina Lawal een wereldwijde actie begonnen. Als je naar onderstaande link gaat, vind je daar een petitie die je kunt ondertekenen door je naam eronder te zetten.
http://www.amnesty.nl/shariapetitie.shtml
Update: De organisatoren van de Miss Worldverkiezingen hebben de Nigeriaanse regering gevraagd om het doodvonnis tegen Amina Lawal niet uit te voeren. De Nigeriaanse regering heeft aan de Miss World-organisatie laten weten dat een hogere islamitische rechtbank het doodvonnis waarschijnlijk zal herzien. Overigens dreigen Nigeriaanse moslim-fundamentalisten het in hun ogen zedeloze en goddeloze spektakel te saboteren.
Van Elsen noemde de voorgenomen steniging zondag op de Vlaamse publieke omroep VRT "beestachtig". Volgens haar zullen ook de deelneemsters uit Frankrijk, Noorwegen en Ivoorkust de wereldwijde verkiezing boycotten. Van Elsen is bereid haar contract met de organisatie van Miss België op te geven en af te zien van alle bonussen die aan de titel verbonden zijn.
De 30-jarige Nigeriaanse Amina Lawal is veroordeeld tot de doodstraf omdat ze een kind heeft gekregen van haar vriend waar ze niet mee getrouwd is. In 2004, wanneer het kind van de borst is, wordt Amina tot aan de borst ingegraven en gestenigd. Lawals zaak staat niet op zich. In maart werd een 35-jarige Nigeriaanse wegens overspel ter dood veroordeeld. Ook dit vonnis zou met steniging worden voltrokken. Het is evenwel in hoger beroep vernietigd als gevolg van vormfouten.
Amnesty International is tegen de doodstraf voor Amina Lawal een wereldwijde actie begonnen. Als je naar onderstaande link gaat, vind je daar een petitie die je kunt ondertekenen door je naam eronder te zetten.
http://www.amnesty.nl/shariapetitie.shtml
Update: De organisatoren van de Miss Worldverkiezingen hebben de Nigeriaanse regering gevraagd om het doodvonnis tegen Amina Lawal niet uit te voeren. De Nigeriaanse regering heeft aan de Miss World-organisatie laten weten dat een hogere islamitische rechtbank het doodvonnis waarschijnlijk zal herzien. Overigens dreigen Nigeriaanse moslim-fundamentalisten het in hun ogen zedeloze en goddeloze spektakel te saboteren.
Véronique De Kock, voormalig Miss België, heeft gisteren een klacht ingediend bij de federale internetpolitie in België omdat een onbekende fotograaf haar topless op foto's wist vast te leggen tijdens een vakantie in het Zuid-Franse Saint-Tropez en deze vervolgens digitaal verspreidde.
Belgische kranten kregen via het internet op de redactie een aantal foto's van Véronique De Kock binnen met de melding 'Véronique De Kock geflitst in Saint-Tropez'. Ongeveer gelijktijdig wist zij van het bestaan van de foto's af. 'Een vriend had de foto's op een website gezien en heeft me onmiddellijk ingelicht. Ik dacht dat ik in Saint-Tropez veilig was voor dit soort fotografen,' zo vertelt ze.
De Vlaamse diva is niet van plan het hierbij te laten. 'Onmiddellijk nadat ik van de foto's hoorde, heb ik contact opgenomen met de federale internetpolitie,' vertelt De Kock. 'Ik heb bij hen een klacht ingediend en zij proberen nu te achterhalen wie deze foto's gemaakt heeft. Ik hoop dat ze hem vinden want hij zal een flinke boete mogen betalen.'
Bron: Gazet van Antwerpen.
Belgische kranten kregen via het internet op de redactie een aantal foto's van Véronique De Kock binnen met de melding 'Véronique De Kock geflitst in Saint-Tropez'. Ongeveer gelijktijdig wist zij van het bestaan van de foto's af. 'Een vriend had de foto's op een website gezien en heeft me onmiddellijk ingelicht. Ik dacht dat ik in Saint-Tropez veilig was voor dit soort fotografen,' zo vertelt ze.
De Vlaamse diva is niet van plan het hierbij te laten. 'Onmiddellijk nadat ik van de foto's hoorde, heb ik contact opgenomen met de federale internetpolitie,' vertelt De Kock. 'Ik heb bij hen een klacht ingediend en zij proberen nu te achterhalen wie deze foto's gemaakt heeft. Ik hoop dat ze hem vinden want hij zal een flinke boete mogen betalen.'
Bron: Gazet van Antwerpen.
Canon komt met een nieuwe digitale camera in de EOS-lijn. De nieuwe EOS-1Ds camera heeft als eerste een full frame 35mm CMOS sensor met 11,1 miljoen pixels. Volgens het uitgelekte persbericht beschikt de EOS-1Ds, naast het ongekend hoge aantal pixels, over eigenschappen als "ontzagwekkend goede detail- en kleurweergave."
De camera zal voor het eerst getoond worden op de Photokina-beurs in Keulen.
De camera zal voor het eerst getoond worden op de Photokina-beurs in Keulen.
Foto-redacteur en auteur John Morris laat beelden zien uit zijn 60-jarige carrière en zal spreken over de macht en politiek van z’n beroep op zondag 15 september om 16:00 uur in de ABC Treehouse Gallery te Amsterdam. Als getuige van vele oorlogen bezoekt Morris Amsterdam als een uitgesproken voorstander van vrede. ’As one whose memories of Holland go back to the Second World War, I am anxious to share my concerns about the precarious balance of war and peace at the present time.’
Morris heeft foto’s van wereldgebeurtenissen uitgekozen die meer dan een halve eeuw beslaan. Hij begon zijn loopbaan bij het Londense kantoor van tijdschrift Life op D-Day om uit te groeien tot een van de invloedrijkste foto-redacteuren. Hij werkte voor The New York Times en de Washington Post. De wereldberoemde foto van een Vietcong verdachte die geëxecuteerd wordt door een Vietnamese politiechef is een van de meest indringende beelden van deze oorlog. Morris plaatste de foto op de voorpagina en veranderde daarmee de publieke opinie in Amerika.
In combinatie met het bezoek van John Morris is er een tentoonstelling van foto’s uit zijn carriere in ABC Treehouse. (6-8 september en 13-15 september). Van de autobiografie van John Morris ’Get the Picture: A Personal History of Photojournalism’ is recentelijk een paperback-versie verschenen. Ook in het Frans verkrijgbaar onder de titel 'Des Hommes D'Images (Une Vie De Photojournalisme)'.
Morris heeft foto’s van wereldgebeurtenissen uitgekozen die meer dan een halve eeuw beslaan. Hij begon zijn loopbaan bij het Londense kantoor van tijdschrift Life op D-Day om uit te groeien tot een van de invloedrijkste foto-redacteuren. Hij werkte voor The New York Times en de Washington Post. De wereldberoemde foto van een Vietcong verdachte die geëxecuteerd wordt door een Vietnamese politiechef is een van de meest indringende beelden van deze oorlog. Morris plaatste de foto op de voorpagina en veranderde daarmee de publieke opinie in Amerika.
In combinatie met het bezoek van John Morris is er een tentoonstelling van foto’s uit zijn carriere in ABC Treehouse. (6-8 september en 13-15 september). Van de autobiografie van John Morris ’Get the Picture: A Personal History of Photojournalism’ is recentelijk een paperback-versie verschenen. Ook in het Frans verkrijgbaar onder de titel 'Des Hommes D'Images (Une Vie De Photojournalisme)'.
Het zou een dag uit duizenden worden. Maar het huwelijk van Gert Timmerman en zijn Babs liep uit op een wildwestachtervolging rond Losser en Oldenzaal. Het kersverse bruidspaar op de vlucht voor paparazzi.
Gert en Babs wilden in stilte trouwen. Precies vijf maanden eerder was het burgerlijk huwelijk onbedoeld de Telegraaf ter ore gekomen. Dat mocht niet weer gebeuren. Maar opnieuw lekte het geheim uit. Nu hing Story aan de lijn. Gert probeerde te redden wat er te redden viel. Hij belde Privé en vroeg € 2000 voor de foto’s van zijn eigen fotograaf.
Maar Gert ving bot. Bij alle roddelbladen stond zijn huwelijk al op de agenda. Zes fotografen reisden zaterdag naar Losser af. Babs leidde ze om de tuin door in gewone kleding de achtergang van de kerk te nemen. Gert verscheen met een alternatieve bruid, stiefdochter Richelle. Na een omkleedsessie in de aula kon het huwelijk worden voltrokken, zonder pottenkijkers. Daarna gingen de gewone kleren weer aan en vertrok Babs via de achterdeur. Toen ze de truc hadden ontdekt, reageerden de paparazzi woedend. Gert: ‘Ik werd me daar toch uitgescholden! Edwin Smulders schreeuwde dat hij me helemaal kapot zou maken.’
Gert reed snel weg. Babs werd alsnog ontdekt, toen ze net in de auto van haar zoon wilde vertrekken. ‘Die Smulders dook op onze motorkap. Hij probeerde het portier open te krijgen. Daarna schreeuwde hij dat mijn zoon hem had willen doodrijden’, vertelt Babs. Ook de bruiloftsgasten kregen de volle laag en durfden niet meer naar buiten. Er ontstond een wilde achtervolging. Gert: 'Ik weet nu wat prinses Diana voelde toen ze door die tunnel reed.’
De roddelbladen vertellen het verhaal van een andere kant: Gert belde de roddelbladen om te vragen of ze tegen betaling foto's wilden maken. Maar geen van hen wilde de uitgerangeerde artiest hebben. Boos en beledigd draaide Gert een stuntje in elkaar. Met zijn schoondochter in trouwjurk liep hij de kerk binnen (zelf droeg hij hele kittige laarsjes onder zijn grijze pak!). Even later volgde zijn vriendin/vrouw Babs, met een vaas bloemen, alsof ze een gast was. Maar in de kerk zelf trouwde niet de schoondochter, maar Gert met zijn Babs. Heel ingewikkeld allemaal, en dat allemaal omdat Gert niet wilde dat de bladen gratis foto's van hem zouden maken. Zielig hoor.
Bronnen: De Twentsche Courant Tubantia, Nu.nl.
Gert en Babs wilden in stilte trouwen. Precies vijf maanden eerder was het burgerlijk huwelijk onbedoeld de Telegraaf ter ore gekomen. Dat mocht niet weer gebeuren. Maar opnieuw lekte het geheim uit. Nu hing Story aan de lijn. Gert probeerde te redden wat er te redden viel. Hij belde Privé en vroeg € 2000 voor de foto’s van zijn eigen fotograaf.
Maar Gert ving bot. Bij alle roddelbladen stond zijn huwelijk al op de agenda. Zes fotografen reisden zaterdag naar Losser af. Babs leidde ze om de tuin door in gewone kleding de achtergang van de kerk te nemen. Gert verscheen met een alternatieve bruid, stiefdochter Richelle. Na een omkleedsessie in de aula kon het huwelijk worden voltrokken, zonder pottenkijkers. Daarna gingen de gewone kleren weer aan en vertrok Babs via de achterdeur. Toen ze de truc hadden ontdekt, reageerden de paparazzi woedend. Gert: ‘Ik werd me daar toch uitgescholden! Edwin Smulders schreeuwde dat hij me helemaal kapot zou maken.’
Gert reed snel weg. Babs werd alsnog ontdekt, toen ze net in de auto van haar zoon wilde vertrekken. ‘Die Smulders dook op onze motorkap. Hij probeerde het portier open te krijgen. Daarna schreeuwde hij dat mijn zoon hem had willen doodrijden’, vertelt Babs. Ook de bruiloftsgasten kregen de volle laag en durfden niet meer naar buiten. Er ontstond een wilde achtervolging. Gert: 'Ik weet nu wat prinses Diana voelde toen ze door die tunnel reed.’
De roddelbladen vertellen het verhaal van een andere kant: Gert belde de roddelbladen om te vragen of ze tegen betaling foto's wilden maken. Maar geen van hen wilde de uitgerangeerde artiest hebben. Boos en beledigd draaide Gert een stuntje in elkaar. Met zijn schoondochter in trouwjurk liep hij de kerk binnen (zelf droeg hij hele kittige laarsjes onder zijn grijze pak!). Even later volgde zijn vriendin/vrouw Babs, met een vaas bloemen, alsof ze een gast was. Maar in de kerk zelf trouwde niet de schoondochter, maar Gert met zijn Babs. Heel ingewikkeld allemaal, en dat allemaal omdat Gert niet wilde dat de bladen gratis foto's van hem zouden maken. Zielig hoor.
Bronnen: De Twentsche Courant Tubantia, Nu.nl.
Het Franse maandblad Photo is deze maand voor een groot deel gewijd aan het festival in Perpignan. Voor wie de taal niet machtig is zijn er in ieder geval mooie foto's om te bekijken.
Het Mekka van de persfotografie bevindt zich deze maand in het Zuid-Franse stadje Perpignan. De oogst van een jaar nieuwsfotografie is er te zien, van jeugdbendes in Johannesburg tot middelbare Japanners die een oorlog naspelen. De Nederlandse bijdrage dit jaar komt van Kadir van Lohuizen (een project over wereldrivieren, dat binnenkort uitmondt in een boek) en Chris Keulen (zijn serie over vluchtelingen in Congo, verscheen eerder dit jaar in Trouw).
Lees verder in Trouw van vandaag, een paginagroot artikel over het fotofestival in Perpignan.
Lees verder in Trouw van vandaag, een paginagroot artikel over het fotofestival in Perpignan.
Anton Corbijn gaat oud-burgemeester E. d'Hondt van Nijmegen fotograferen voor de portrettengalerij van die stad.
Remco Campert over een foto uit 1951 waar vrijwel alle Vijftigers samen op staan:
,,Hugo Claus was over uit Parijs, Gerrit Kouwenaar was er, Lucebert. Iedereen. Alleen Hans Andreus ontbrak. Enfin, we waren vrij voltallig, en toen beseften we ineens: dit moeten we vastleggen, voor later. Jan Elburg kende de fotograaf Ad Windig, en die is toen gekomen om een foto te maken. We hadden al beseft dat we speciaal waren, maar we wilden dat toch ook wel op de foto zien. Dat hadden we afgekeken van de surrealisten, van wie ook zulke groepsfoto's bestaan. En de surrealisten waren per slot van rekening
toch ook allemaal genieën.''
,,Hugo Claus was over uit Parijs, Gerrit Kouwenaar was er, Lucebert. Iedereen. Alleen Hans Andreus ontbrak. Enfin, we waren vrij voltallig, en toen beseften we ineens: dit moeten we vastleggen, voor later. Jan Elburg kende de fotograaf Ad Windig, en die is toen gekomen om een foto te maken. We hadden al beseft dat we speciaal waren, maar we wilden dat toch ook wel op de foto zien. Dat hadden we afgekeken van de surrealisten, van wie ook zulke groepsfoto's bestaan. En de surrealisten waren per slot van rekening
toch ook allemaal genieën.''
woensdag, september 11, 2002
Voor een huwelijksreportage hoeft voortaan geen fotograaf meer ingehuurd te worden. Een robot kan de klus ook klaren. Onderzoekers van de universiteit in St Louis in Amerika ontwikkelden de robot Lewis. Hij lijkt nog het meest op een omgekeerde vuilnisbak met daarop een camera. Lewis beweegt zich door een ruimte en is voortdurend op zoek naar huid. Hij vind dan ook niet alleen gezichten maar ook armen en benen. Heeft hij een stuk huid in beeld, dan bepaalt hij aan de hand van een aantal stappen of dit onderdeel is van een gezicht. Zo ja, dan probeert hij vervolgens een goede compositie te bewerkstelligen aan de hand van de regel van derden alvorens de foto te nemen. Lewis kan geen opdrachten uitvoeren zoals een fotograaf van vlees en bloed. Voordeel is echter dat mensen zich beter op hun gemak voelen voor de lens van een robot. Eerst wordt Lewis aandachtig bekeken maar later wordt hij genegeerd zodat hij natuurlijkere foto’s van de huwelijksgasten en het bruidspaar kan maken.
Bron: 404 online ICT Magazine.
Bron: 404 online ICT Magazine.
Tot 11 september kon zowat alles in modefotografie, daarna niet meer. Beelden werden gecensureerd, zelfs al waren ze al gemaakt. Vanaf vanavond loopt in de Antwerpse ModeNatie een expositie over 11 september en hoe die dag de beeldvorming beïnvloedde. Zo was er de shooting van fotograaf Tim Walker, met vrouwen die eruit zagen alsof ze net uit het raam waren gevallen. Vogue Japan plaatste de beelden wel in februari van dit jaar, maar Vogue Italia, de oorspronkelijke opdrachtgever van de reportage, weigerde ze vorig najaar af te drukken.
,,9/11'', een overzicht van de modereportages die na 11 september niet langer geschikt bleken voor publicatie, opent vanavond in het Forum van de ModeNatie, Nationalestraat 28, Antwerpen.
Bron: De Standaard.
,,9/11'', een overzicht van de modereportages die na 11 september niet langer geschikt bleken voor publicatie, opent vanavond in het Forum van de ModeNatie, Nationalestraat 28, Antwerpen.
Bron: De Standaard.
Bij Polaroid in Enschede vallen 75 ontslagen. De vestiging in Enschede moet inkrimpen vanwege moordende concurrentie met digitale beeldproducten en camera's. Polaroid in Enschede maakt als enige ter wereld de direct-klaar films.
Op 15 september verschijnt HERE IS NEW YORK: A DEMOCRACY OF PHOTOGRAPHS.
864 pagina's. 880 foto's. 64 euro. 11 september.
864 pagina's. 880 foto's. 64 euro. 11 september.
dinsdag, september 10, 2002
Het nieuwe VPRO-kunstprogramma Propaganda zendt aanstaande zondag 15 september uit vanuit het Fries Museum in Leeuwarden, waar de internationale fotomanifestatie Noorderlicht wordt gehouden, dit jaar onder de titel Mundos Creados.
15 september 17.00-18.00 Ned 3.
15 september 17.00-18.00 Ned 3.
Zangeres Nina Persson (van The Cardigans en A-Camp) volgde na enkele jaren touren een cursus fotografie:
"Leren hoe je ècht moet fotograferen bleek beperkend te werken. Aan het eind van de cursus wist ik alles over techniek, maar ik was mijn inspiratie kwijt."
"Leren hoe je ècht moet fotograferen bleek beperkend te werken. Aan het eind van de cursus wist ik alles over techniek, maar ik was mijn inspiratie kwijt."
Vanavond in 2 Vandaag: Een reportage vanaf Ground Zero, wellicht weer met fotograaf Joel Meyerowitz.
In Netwerk om 20.30: een gedeelte van de documentaire over de fototentoonstelling Here is New York, die zondagavond op BBC 2 te zien was.
In Netwerk om 20.30: een gedeelte van de documentaire over de fototentoonstelling Here is New York, die zondagavond op BBC 2 te zien was.
Morgen en overmorgen op National Geographic Channel:
Through these eyes: Documentaire over Steve McCurry. Deze fotograaf, vooral bekend door zijn foto van het Afghaanse meisje met de groene ogen, legt voor National Geographic Magazine conflicten en hun gevolgen vast op de gevoelige plaat, vooral in Azië maar ook de gebeurtenissen van 11 september in New York.
11 September 2002, 22:00
12 September 2002, 01:00
12 September 2002, 05:00
12 September 2002, 16:00
Through these eyes: Documentaire over Steve McCurry. Deze fotograaf, vooral bekend door zijn foto van het Afghaanse meisje met de groene ogen, legt voor National Geographic Magazine conflicten en hun gevolgen vast op de gevoelige plaat, vooral in Azië maar ook de gebeurtenissen van 11 september in New York.
11 September 2002, 22:00
12 September 2002, 01:00
12 September 2002, 05:00
12 September 2002, 16:00
Kodak roept wereldwijd maar liefst 75.000 digitale camera's terug naar de fabrieken. Eén bepaald type veroorzaakte elektrische schokken bij gebruikers. Door een fabricagefout kunnen gebruikers van de Kodak DC5000 een schok krijgen. Bij Kodak zijn er twaalf gevallen bekend van klanten die een elektrische schok hebben gevoeld bij het verwisselen van de batterijen of het plaatsen of verwijderen van de geheugenkaart of USB-kabel. Hierbij is echter niemand gewond geraakt, aldus Kodak.
Hierop besloot Kodak de camera's terug te roepen. "Bezitters van een Kodak DC5000 Zoom digitale camera moeten deze niet meer gebruiken en direct contact opnemen met Kodak", zo raadt de fabrikant zijn klanten aan.
Hierop besloot Kodak de camera's terug te roepen. "Bezitters van een Kodak DC5000 Zoom digitale camera moeten deze niet meer gebruiken en direct contact opnemen met Kodak", zo raadt de fabrikant zijn klanten aan.
maandag, september 09, 2002
VRT-correspondente in de VS Greet de Keyser beschrijft in De nieuwe kruisvaart. Amerika na 11 september hoe Amerika reageert op de schok. Het boek verschijnt in oktober bij uitgeverij Houtekiet. Ik verwacht toch minstens één hoofdstuk over fotograaf Joel Meyerowitz, die de werkzaamheden op Ground Zero vastlegde en met wie ze geregeld optrok in reportages voor 2 Vandaag en de VRT.
Na een paar biertjes ziet alles en iedereen er plots veel mooier uit. Wat iedereen al dacht is nu ook wetenschappelijk bewezen. Een Schotse studie heeft het verband ontrafeld tussen drank en de perceptie van schoonheid. De onderzoekers gingen na hoe het komt dat naarmate het alcoholgebruik stijgt, de andere sekse ook steeds aantrekkelijker wordt. Tachtig studenten functioneerden als proefpersonen.
De mannelijke en vrouwelijke studenten werden in twee groepen verdeeld. De ene mocht alcohol drinken voor de test, de andere studenten moesten nuchter blijven. Er werd gevraagd foto's van 120 personen (van 18 tot 26 jaar) een score te geven volgens de mate van aantrekkelijkheid. De "drinkers" vonden de personen tot 25 procent aantrekkelijker dan hun collega-studenten die geen glaasje op hadden. Dat gold zowel voor de weinig attractieve als de zeer attractieve personen op de foto's.
Het fenomeen wordt veroorzaakt doordat alcohol het deel van de hersenen stimuleert waarmee we de aantrekkelijkheid van een gezicht bepalen.
De mannelijke en vrouwelijke studenten werden in twee groepen verdeeld. De ene mocht alcohol drinken voor de test, de andere studenten moesten nuchter blijven. Er werd gevraagd foto's van 120 personen (van 18 tot 26 jaar) een score te geven volgens de mate van aantrekkelijkheid. De "drinkers" vonden de personen tot 25 procent aantrekkelijker dan hun collega-studenten die geen glaasje op hadden. Dat gold zowel voor de weinig attractieve als de zeer attractieve personen op de foto's.
Het fenomeen wordt veroorzaakt doordat alcohol het deel van de hersenen stimuleert waarmee we de aantrekkelijkheid van een gezicht bepalen.
Nessie, het monster van het Schotse Loch Ness, is heel wat minder monsterachtig dan altijd gedacht werd. Dat moeten de foto's bewijzen die een zekere Roy Johnston genomen heeft. De man had tot nu toe nooit geloofd in het Schotse monster, maar nu is hij een overtuigde aanhanger van het andere kamp.
De foto's die Roy Johnston gemaakt heeft, zijn vrij scherp en zeer helder. Ze tonen een slanke hals van zowat twee meter die zich gracieus uit het water verheft om daarna met een plons weer in het water te duiken. ,,Op het eerste gezicht leek het de slurf van een olifant. Ik dacht dat ik gek werd'', zegt de gepensioneerde drukker, die zijn eigen ogen pas geloofde toen zijn foto's ontwikkeld waren.
Bron: Het Nieuwsblad
De foto's die Roy Johnston gemaakt heeft, zijn vrij scherp en zeer helder. Ze tonen een slanke hals van zowat twee meter die zich gracieus uit het water verheft om daarna met een plons weer in het water te duiken. ,,Op het eerste gezicht leek het de slurf van een olifant. Ik dacht dat ik gek werd'', zegt de gepensioneerde drukker, die zijn eigen ogen pas geloofde toen zijn foto's ontwikkeld waren.
Bron: Het Nieuwsblad
zondag, september 08, 2002
In het Parijse Patrimoine de la Photo loopt een expositie met werk van de Amerikaanse portretfotograaf Arnold Newman (°1923). Na portretten van Hans Namuth (1915-1990) en Philippe Halsman (1906-1979) is dit de tweede tentoonstelling waarin het genre van de portretfotografie wordt verkend.
Arnold Newman, un maître du portrait nog tot 22 september in het Hôtel de Sully, Rue St-Antoine 62, Parijs. Open van dinsdag tot zondag van 10 tot 18u.30.
Arnold Newman, un maître du portrait nog tot 22 september in het Hôtel de Sully, Rue St-Antoine 62, Parijs. Open van dinsdag tot zondag van 10 tot 18u.30.